Buy the best web hosting reviews of 2012 and consider reading BlueHost Review and users testimonials.

ω3 , ω6 και ω9, οφέλη για την υγεία μας
Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2019 12:34

 

 

Τα  ουσιώδη λιπαρα οξέα  Ω3 ,Ω6 και Ω9 είναι λιπαρά οξέα κεφαλαιώδους σημασίας για την  ανθρώπινη υγεία. Δεν μπορούν να παραχθούν αυτούσια από τον οργανισμό μας και για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να τα λαμβάνουμε από τη διατροφή μας.

Διαταραχή και ανισορροπία ανάμεσα στις ποσότητες Ω3, Ω6 και Ω9 στον οργανισμό πράγμα πολύ συχνό λόγω κακών διατροφικών συνηθειών δημιουργεί   προβλήματα υγείας  ενώ  μια σωστή και ισορροπημένη σχέση ανάμεσα τους μας βοηθά να καταπολεμήσουμε πολλές διαταραχές των διαφόρων συστημάτων του οργανισμού.

Τα ουσιώδη λιπαρά οξέα  αφενός ενισχύουν σε πολύ σημαντικό βαθμό την ελαστικότητα των κυτταρικών μεμβρανών του οργανισμού  και αφετέρου συμμετέχουν σε κρίσιμους βιοχημικούς μηχανισμούς, μέσω των οποίων επηρεάζουν την εξέλιξη χρόνιων και οξέων ασθενειών.

Ας δούμε παρακάτω  όμως  πιο αναλυτικά την κάθε κατηγορία ξεχωριστά.

Ω3 ΛΙΠΑΡΑ ΟΞΕΑ

Τα Ω3 λιπαρά οξέα, ανήκουν στα ‘’καλά’’ πολυακόρεστα λιπαρά  και διακρίνονται στα παρακάτω οξέα, παρόμοια δομικά μεταξύ τους αλλά με διαφορετικές ευεργετικές ιδιότητες.

(ALA) A-ΛΙΝΟΛΕΝΙΚΟ ΟΞΥ   βρίσκεται κυρίως σε φυλλώδη λαχανικά , σόγια, σπόρους λιναριού, σπόρους  CHIA, έλαιο κάνναβης. αποτελεί το πρόδρομο μόριο για τη σύνθεση των σημαντικών ω3 λιπαρών οξέων μακράς αλύσσου EPA και DHA τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και λειτουργία του εγκεφάλου, του καρδιαγγειακού συστήματος και στην αντίδραση του σώματος στη φλεγμονή. Το ΑLA μετατρέπεται  μερικώς σε EPA, σε ποσοστό 8-20%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τη μετατροπή του σε DHA είναι 0.5-9%.

(EPA) ΕΙΚΟΣΙΠΕΝΤΑΝΟΙΚΟ ΟΞΥ  βρίσκεται σε ψάρια όπως είναι πχ ο σολωμός, σαρδέλες, και η μουρούνα , ψάρια ψυχρών θαλασσών.

(DHA) ΔΟΚΟΣΑΕΞΑΕΝΟΙΚΟ ΟΞΥ  βρίσκεται σε θαλάσσια φύκη, καρύδια 

Η διαφορά μεταξύ τους είναι ότι τα EPA και DHA ο οργανισμός μας τα προσλαμβάνει έτοιμα από τις τροφές που τα περιέχουν, ενώ το α-λινολενικό οξύ (ALA) μετατρέπεται σε EPA και DHA μέσα στο σώμα μας.

Ας δούμε παρακάτω τα πολυάριθμα οφέλη των EPA και DHA για την υγεία μας

1.   Προστασία του καρδιαγγειακού

Τα ω3 λιπαρά οξέα έχουν συνδεθεί με την καρδιαγγειακή υγεία χάρη στην αντιθρομβωτική τους δράση. Μειώνουν την συγκόλληση των αιμοπεταλίων αποτρέποντας την δημιουργία θρόμβων. Η Ελληνική Εταιρεία Αθηροσκλήρωσης αναφέρει ότι η χορήγηση ω-3 λιπαρών οξέων σε δόσεις 1gr/ημέρα μπορεί να είναι ωφέλιμη σε ασθενείς με ιστορικό εμφράγματος και σε ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια.

2.   Ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης 

Μία διατροφή πλούσια σε ω3 είναι ικανή να συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής υπέρτασης. Μάλιστα το φαινόμενο αυτό είναι τόσο ισχυρό που προσομοιάζεται με τη μείωση της αρτηριακής πίεσης  που επιτυγχάνεται με μείωση πρόσληψης αλατιού, μείωση αλκοόλ και αύξηση σωματικής άσκησης. Ημερήσια πρόσληψη EPA και DHA  σε συνδυασμό με ένα σωστό και υγιεινό τρόπο ζωής θα μπορούσε να μειώσει τη χρήση των αντιυπερτασικών φαρμάκων όπου αυτό επιτρέπεται.

3.   Μείωση τριγλυκεριδίων, ρύθμιση επιπέδων χοληστερίνης

Καθημερινή προσληψη EPA και DHA συμβάλει στη μείωση των τριγλυκεριδίων στο αίμα. Τα ουσιώδη λιπαρά οξέα  αναστέλλουν την σύνθεση της χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης (Low density lipoprotein – LDL), τα υψηλά επίπεδα της οποίας σχετίζονται με αθηρωμάτωση των αρτηριών. Με τη βοήθεια αυτών των πολύτιμων ουσιών τα άτομα με υπερχοληστεριναιμία μπορούν να ρυθμίσουν το λιπιδαιμικό τους προφίλ.

 

4.     Ευεργετική δράση στον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα

Τα ω-3 λιπαρά οξέα DHA και EPA επηρεάζουν την εγκεφαλική λειτουργία ενεργοποιώντας την απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη.

 Κατά συνέπεια έχουμε εξαιρετικά θετική επίδραση στη διάθεση. 

Επίσης, αποτελούν βασικό δομικό συστατικό των νευρικών κυττάρων, οπότε συσχετίζονται και με την εγκεφαλική λειτουργία 

Μπορούν να βελτιώσουν την ικανότητα μνήμης και μάθησης από μικρή ηλικία και είναι εξαιρετικά σημαντικά σε παιδιά με μαθησιακές  δυσκολίες. Σύμφωνα με έρευνα, τα ω-3 από ιχθυέλαια φαίνεται ότι μπορούν να καθυστερήσουν τη μείωση της γνωσιακής λειτουργίας που παρουσιάζεται σε ηλικιωμένους. 

 Μελέτες έχουν δείξει επίσης  ότι πρόσληψη EPA και DHA συμβάλλει θετικά στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της καταθλιπτικής διαταραχής.

5.   Αντικαρκινική δράση

Έρευνες έχουν δείξει ότι η πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα διατροφή συσχετίζεται με μείωση του κινδύνου ανάπτυξης διαφόρων μορφών καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων αυτών του παχέος εντέρου και του μαστού.  Σύμφωνα, μάλιστα, με πρόσφατη μετα-ανάλυση , άτομα που καταναλώνουν συστηματικά ω-3 λιπαρά οξέα παρουσιάζουν 63% μειωμένη θνησιμότητα από καρκίνο του προστάτη.

6.   Μείωση του πόνου και των φλεγμονών 

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα λειτουργούν εναντίον της φλεγμονής. Μειώνουν την παραγωγή ουσιών στον οργανισμό οι οποίες προάγουν τη φλεγμονή και την αυξημένη ευαισθησία στον πόνο. Ταυτόχρονα προάγουν τη σύνθεση ουσιών που έχουν αντιφλεγμονώδη και επουλωτική δράση. Κατά συνέπεια είναι πολύ σημαντική η επικουρική δράση τους σε αυτοάνοσα νοσήματα όπως είναι πχ η ρευματοειδής αρθρίτιδα ,η ελκώδης κολίτιδα ,νοσος crohn κλπ

7.   Υγεία των ματιών 

Το  ω-3 λιπαρό οξύ DHA συσσωρεύεται σε υψηλές συγκεντρώσεις στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού και είναι απαραίτητο για την διατήρηση της φυσιολογικής όρασης.  Σύμφωνα με μελέτη, άτομα  που κατανάλωναν ψάρια πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα είχαν σημαντικά μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας μίας νόσου που προσβάλλει τον αμφιβληστροειδή του ματιού και οδηγεί  σε προοδευτική απώλεια της όρασης.

 

Ωμέγα 6 λιπαρά οξέα

Τα βασικότερα ω6 λιπαρά οξέα είναι.

1) Το λινολεϊκό  οξύ το οποίο μέσα από βιοχημικά μονοπάτια του οργανισμού μετατρέπεται σε  γ-λινολεϊκό οξύ και αυτό  με τη σειρά του μετατρέπεται σε προσταγλανδίνη  1 με μέτρια αντιφλεγμονώδη δράση.

2)Το αραχιδονικό οξύ το οποίο μετατρέπεται μέσα στον οργανισμό  σε προσταγλανδίνη 2 που  μετατρέπεται  στα  λευκοτριένια με ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση.

Τα ω6 βρίσκονται σε πολλές τροφές που καταναλώνουμε καθημερινά, ενδεικτικά αναφέρουμε τις παρακάτω.

-Λιναρόσπορος

-Έλαιο φυστικιών

-Σησαμέλαιο

-Σογιέλαιο

-Ελιές και ελαιόλαδο

-Ηλιέλαιο

-Έλαιο κάνναβης

-Κρόκος αυγού

-Ξηρά φρούτα

-Δημητριακά

-Κινόα

-Σπιρουλίνα

Τα ω6 λιπαρά οξέα έχουν πολυάριθμα οφέλη για τη υγεία μας  και λειτουργούν προληπτικά σε διάφορες παθολογίες όπως η υπέρταση, ο διαβήτης τύπου 2, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και τα προβλήματα του ανοσοποιητικού συστήματος .

Πολύ σημαντική η δράση τους στα προβλήματα του δέρματος όπως είναι το έκζεμα και η ψωρίαση  προσφέροντας λιπίδια και αυξάνοντας την ενυδάτωση και την αντοχή του δέρματος.

Τα ω6 λιπαρά οξέα είναι σημαντικά για την ανάπτυξη αλλά κυριότερα για την εγκεφαλική ανάπτυξη ακόμα από την εμβρυική ηλικία. 

Σημαντικός δείκτης υγείας του οργανισμού είναι η αναλογία ω-3/ω-6 λιπαρών οξέων. Επειδή και οι δύο τύποι λιπαρών οξέων μεταβολίζονται από το ίδιο ένζυμο, υψηλή πρόσληψη του ενός θα μπορούσε να μειώσει τη δυνατότητα αξιοποίησης του άλλου από τον οργανισμό.  Για παράδειγμα, η αύξηση της πρόσληψης των ω-6 λιπαρών οξέων μέσω της διατροφής οδηγεί σε μειωμένη αξιοποίηση των ω-3 λιπαρών οξέων και αυξάνει την πιθανότητα καρδιαγγειακών επεισοδίων. Η γενική σύσταση για την αναλογία πρόσληψής του είναι: ω-3/ω-6 = 1/4.

Ω9  λιπαρά οξέα 

Τα Ω-9 είναι μονοακόρεστα λιπαρά οξέα.  Ο οργανισμός μπορεί να συνθέσει τα Ω-9 λιπαρά, δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα Ω-3 και τα Ω-6, επομένως αυτά πρέπει να λαμβάνονται μέσω της διατροφής. Ο κύριος εκπρόσωπος αυτής της ομάδας είναι το ελαϊκό οξύ, το οποίο βρίσκεται σε φυτικές τροφές όπως το αβοκάντο, η ελιά, το ελαιόλαδο και οι ξηροί καρποί (κάσιους, καρύδια, φιστίκια και αμύγδαλα).  Το ελαϊκό οξύ είναι ωφέλιμο για την καρδιαγγειακή υγεία, καθώς αυξάνει την HDL (καλή) χοληστερόλη και μειώνει την LDL (κακή). 

Το ελαϊκό οξύ χαρακτηρίζει τη μεσογειακή δίαιτα τα οφέλη της οποίας είναι γνωστά παγκοσμίως.

 

ΔΗΜΗΤΡΑ  ΖΙΩΓΑ

ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ

ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΖΙΩΓΑ